Stalker

CSFD 85 %
Mysteriózní / Sci-Fi / Drama / Poetický
Sovětský svaz / Západní Německo, 1979, 163 minut

Přehraj.to

20247_ac4962Vytříbené, poeticky a emocionální vypjaté filozofické dílo na téma myšlenkové síly člověka, který si je vědom základních životních hodnot a který dokáže žít a jednat v souladu s nimi; o cestě, která se stává očistným zdrojem zkušeností. Scénář probral z původní předlohy jen základní sujetovú situaci – existenci Zóny a povolání Stalkera – převaděče do Zóny, záhadného, ​​tichého, pulzujícího území nejasného původu. Celý film se kromě rámcové kompozice (Stalkerů byt a bufet) odehrává v jednom uzavřeném místě v jednom dni jako putování za tajemstvím v Zóně, umožňujícím cestu k sebepoznání, k naději. Teorie o nadpřirozeném působení Zóny, její smrtících nástrahách a kouzelné moci „místnosti“ uprostřed ní, plnicí nejskrytější přání, se představuje jako součást diskrétního Stalkerovho učení v metaforách, jevů však není ničím potvrzována. Stalker (s vyholenou hlavou asociuje propuštěného politického trestance) doprovází do přísně střežené Zóny Spisovatele a Profesora. Vyzývá k usilovnému soustředění se na cestu, k odpovědnosti za každý krok, v jeho jednání je podstatný respekt ke skrytému řádu Zóny. Ve vzájemných dialozích si postavy vysvětlují své názory na svět, smysl a hodnoty života. Po návratu Stalkerova žena mluví o vlastním smyslu života, v němž je zázrakem lidská láska. Jejich chromá dcerka jako výraz síly lidského ducha telekinetické posouvá sklenice po stole. Nápadným rysem filmu, ve kterém dlouhé „meditativní“ jízdy převažují nad montáží, je stylizace jeho scenérie – mimořádně asketické, fascinující hutným napětím.



Režie: Andrej Tarkovskij

Scénář: Andrej Tarkovskij, Arkadij Strugackij, Boris Strugackij

Herci: Alexandr Kajdanovskij, Anatolij Solonicyn, Nikolaj Griňko, Alisa Frejndlich, Nataša Abramova, Faime Jurno, Je. Kostin, R. Rendi

Vyhledat "Stalker" na:
     
* Tyto odkazy vedou pouze na vyhledávání vybraných serverů, neneseme tedy žádnou odpovědnost za jejich obsah.